Rozhovor s vedoucí Osobní asistence

Tento rozhovor se na jaře 2024 odehrál mezi Miroslavou Müllerovou, vedoucí sociální služby Osobní asistence, a Janou Dvořáčkovou, pracovnicí pro komunikaci. “Ahoj Mirko, letos v lednu jste zahájily v Osobní asistenci už šestý rok poskytování služby. Tři bílá vozidla s modrým znakem Diakonie je možné potkat na cestách za klienty od Bratrušova, přes Šumperk, až po Kouty nad Desnou. […]
Články

kategorie

7. 7. 2024

datum publikace

Jana Dvořáčková

autor článku

0

minut čtení

Tento rozhovor se na jaře 2024 odehrál mezi Miroslavou Müllerovou, vedoucí sociální služby Osobní asistence, a Janou Dvořáčkovou, pracovnicí pro komunikaci.

“Ahoj Mirko, letos v lednu jste zahájily v Osobní asistenci už šestý rok poskytování služby. Tři bílá vozidla s modrým znakem Diakonie je možné potkat na cestách za klienty od Bratrušova, přes Šumperk, až po Kouty nad Desnou. Lidé obecně nemají až tak velké povědomí o tom, s čím jim vaše terénní sociální služba může pomoci a za jakých podmínek. Teď máme příležitost to objasnit.”

Služba je k dispozici dospělým lidem, žijícím na území Svazku obcí údolí Desné a na Šumpersku. Dá se říct, ve kterých obcích využívají obyvatelé vaše služby nejčastěji?

“Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, neboť v průběhu času se klientela mění. Můžu říct, kam nejčastěji jezdíme za klienty v současné době. A to je do Šumperka, Velkých Losin, Rapotína, Vikýřovic, Sobotína a Loučné nad Desnou. Je třeba zdůraznit, že služba může přijet na každou adresu v obci, byť by byla sebeodlehlejší, každý den, včetně víkendů a svátků, od šesti ráno do osmi do večera, .”

Kdo se může stát klientem terénní služby sobotínské Diakonie?

“Na základě uzavřené smlouvy pomáhá naše služba dospělým lidem. Klienty jsou lidé, kteří žijí sami ve své domácnosti a z různých důvodů už zcela nezvládají péči o sebe sama, o domácnost, netroufají si sami k lékaři nebo na úřady, nebo prostě jen na procházku. A pak jsou to lidé, o které pečuje jiný člen jejich rodiny, ale ten potřebuje zastoupit, aby sám mohl chodit do práce, něco si zařídit anebo aby si prostě mohl odpočinout.”

S čím vším můžete klientům pomoci?

“Klíčové slovo je pomoc. Osobní asistence nedělá věci za klienta, ale s klientem. Určitě pomáháme klientům s osobní hygienou, klidně jim vyfoukáme vlasy, pomáháme s běžným denním úklidem i s vařením a pečením, obstaráme drobný nákup, pomůžeme se zaléváním květin, doprovázíme k lékaři a na úřady, doprovázíme do kostela, na procházky a na společenské nebo kulturní akce, děláme společnost doma nebo třeba v kavárně, luštíme spolu křížovky a hrajeme stolní hry, povídáme si. Doprovázíme klienty na větší nákupy a nezřídka pomáháme s výběrem kosmetiky, oblečení nebo dárků.”

S čím naopak nepomáháte?

“Nejsme uklízecí agentura, takže generální úklid, mytí oken nebo vyklízení od nás určitě nečekejte. Jsme ale schopni klientovi pomoci tyto služby sjednat.”

Zájemce o službu i klienty určitě zajímá, kolik za poskytování osobní asistence zaplatí?

“Do konce srpna platí, že výše úhrady je podle zákona 155 Kč na hodinu při péči, která nepřesáhne celkem 80 hodin za měsíc. Jakmile je tento rozsah překročen, úhrada se snižuje na 135 Kč na hodinu. Od 1. září vstoupí v platnost nový sazebník úhrad naší služby a pak bude úhrada 165 Kč, respektive 145 Kč na hodinu. Konkrétní přehled lze najít na stránce služby.

Účtujeme skutečně odebranou péči po minutách, nezaokrouhlujeme na půlhodiny nebo čtvrthodiny nahoru. Cestu za klientem ani od klienta neúčtujeme, ani jako čas, ani jako kilometry. Jiná situace však nastane, pokud si klient přeje jet někam s asistentkou. V tom případě účtujeme ujeté kilometry v sazbě 15 Kč/km a čas strávený s klientem jako doprovod.

Lidé se mě na jednání vždy ptají, jestli si budou moci naši péči dovolit. Například u sjednané péče v rozsahu 5 dnů v týdnu, každý den jednu hodinu, by byla měsíční úhrada cca tři tisíce Kč. Obvyklá měsíční úhrada klientů za námi poskytované služby se pohybuje od jednoho do tří tisíc Kč.

Dále je třeba zmínit, že na péči o člověka se může podílet více poskytovatelů stejného typu sociální služby. Tedy klidně Diakonie a Charita. S každým poskytovatelem je třeba uzavřít smlouvu. Odebraná péče za osobní asistenci se od všech poskytovatelů se sčítá a pokud přesáhne 80 hodin za měsíc, má klient nárok na nižší hodinovou sazbu.”

Může se stát, že se stav klienta dlouhodobě zhorší a potřebuje vyšší míru péče. Jaké máte v takovém případě možnosti?

“V lepším případě můžeme nabídnout zvýšený rozsah péče. Pokud vyhodnotíme, že klient potřebuje celodenní péči, doporučujeme neprodleně podat žádost o poskytování pobytové služby. S vyplněním žádosti klientovi nebo rodině pomohu, stejně tak s vyplněním žádosti o příspěvek na péči, nebo jeho zvýšení, a o jiné sociální dávky.”

Mirko, opravdu asistentky klientovi nenachystají ani nepodají léky?

“Odpověď je jednoduchá, asistentky nejsou zdravotničtí pracovníci, proto chystání ani podávání léků není v jejich kompetenci. Můžeme však klientovi připomenout, aby si léky vzal a přichystat vodu na zapití.”

S jakou časovou rezervou je třeba odřeknout nasmlouvanou péči? A může se někdy stát, že pečovatelka se zpozdí, nebo nepřijede za klientem vůbec?

“Na první otázku odpovídám, že v ideálním případě to jsou 2 dny. Pak jsme schopny změnit plány péče a například vyjít vstříc ostatním klientům.

Na druhou otázku odpovídám, že nastavujeme plány tak, abychom počítaly i s dojezdovou dobou a klienti o nasmlouvanou péči nepřicházeli. V případě nepředvídatelných událostí se může výjimečně stát, že se asistentka zpozdí třeba o 10 minut. Klientovi každopádně započítáme skutečně odebraný čas péče.”

Jedním z faktorů, který umožní člověku zůstat co nejdéle doma, je minimum bariér v bytě. Dáváte klientům k tomu nějaká doporučení?

“Prioritou je z našeho pohledu bezpečí klienta, ať se to týká pohybu po bytě, tak i pobytu v lůžku nebo sezení. Takže ano, doporučení k odstranění zbytečných a nebezpečných bariér dáváme. A také doporučujeme vhodné kompenzační pomůcky. Za mě je úplně zásadním vybavením domácnosti člověka s pohybovými obtížemi polohovací lůžko. Tady radím lidem, aby s jeho pořízením neváhali. Velmi užitečné jsou taky sedačky na vanu a pak samozřejmě různá chodítka, vozíky.  Volba pomůcek se vždy odvíjí od konkrétních potřeb člověk a dají se zapůjčit i v naší půjčovně.”

Děkuji, Mirko, že ses s námi podělila o zajímavé informace.

“Rádo se stalo. Chtěla bych poděkovat klientům a jejich rodinným příslušníkům za důvěru a přízeň, kterou týmu osobní asistence projevují. Věřte, že pro nás je radost pomáhat :).”

Nejnovější články

Načítání příspěvků...